Psycho-educatie aan mensen met een licht verstandelijke beperking: Weet wat je kan
Drs. Arjan Muller 1 , Ragna Plomp
1 Lunet
Kernwoorden
LVB - Psycho-educatie
Doelgroep
mensen met weinig ervaring met het onderwerp
Inhoud workshop
Er zijn 2,3 miljoen mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) in Nederland. Dat zijn er heel veel. Ze worden veel gezien en gesproken bij de POH-GGZ, GGD, GGZ, Verslaving, Dak- en Thuislozen. Maar wat is een verstandelijke beperking en wat maakt deze doelgroep nou anders dan andere doelgroepen? Hoe leg je dit anders zijn uit aan iemand die helemaal niet wil weten dat hij een verstandelijke beperking heeft? En wat levert het op als ze het wel weten?
De workshop ‘Weet wat je kan, in gesprek over LVB’ is een systeemgerichte module psycho-educatie over een lichte verstandelijke beperking (LVB). De module biedt een methode om met de cliënt en zijn naasten het gesprek aan te gaan over de beperking, hen te informeren en te adviseren.
In deze workshop zullen we het handboek 'Weet Wat Je Kan' behandelen. Een handboek over psycho-educatie bij mensen met LVB voortgekomen uit de samenwerking tussen Trajectum en Transforum. Hierbij zijn bestaande Cognitief Gedragstherapeutische interventies vertaald naar mensen met LVB. We doorlopen de grootste aanpassingen en zullen samen oefeningen uit het handboek uitvoeren.
Invulling workshop
Theoretische inleiding
Aanpassingen
Oefenen aan de hand van het werkboek - cliënt
Aanbevolen literatuur
Nieuwenhuis, J.G. (2022)
A Blind Spot? Screening for mild intellectual disabilities and borderline intellectual functioning in psychiatric patients in specialized mental health care in the Netherlands: prevalence and associations.
Handboek Weet Wat Je Kan:
https://www.trajectum.nl/sites/default/files/1-handboek-wwjk-jan-2023.pdf
Trainershandleiding Weet Wat Je kan
https://www.trajectum.nl/sites/default/files/2-trainershandleiding-wwjk-jan-2023.pdf
Werkboek clienten Weet Wat Je Kan
https://www.trajectum.nl/sites/default/files/wwjk_werkboek_clienten_geheel_sessies_1_tm
_9.pdf