Oefeningen in de ambacht van de functieanalyse
prof. Dirk Hermans
KU Leuven
Workshop
Alle gedrag is functioneel. Zo ook het probleemgedrag van onze patiënten. Wanneer twee partners vaak ruziemaken, dan is dat omdat dit gedrag voor elk van beiden een functie heeft. Er is een bekrachtiging die het gedragin stand houdt. Zo ook voor overmatig alcohol drinken, zelfverwondend gedrag, depressief piekeren, pesten op school, of het gepoch van de narcist. Het goed inschatten van de functie van het probleemgedrag is niet altijd vanzelfsprekend. En het is niet zonder belang. Het kan voor een interventie immers een belangrijk verschil uitmaken. Hetzelfde storend gedrag in de klas zal een andere interventie vergen, afhankelijk van de functie die dat gedrag heeft voor de betrokken leerling. Idem voor ruziënde koppels of zelfverwonding. Het analyseren van de functie van probleemgedrag is een echte ambacht. Het vergt een zekere kennis van leerprincipes, inzicht in de betekenis van stimuli die aan gedrag vooraf gaan en er op volgen(betekenisanalyse), en vooral heel veel ervaring en oefening.
Invulling workshop
In deze workshop gaan we hiermee aan de slag. In een korte inleiding lichten we de operante bekrachtigingsprincipes toe, waarna we aan de slag gaan met oefeningen die toenemen in complexiteit. Doorheen de workshop voorzien we voldoende tijd voor vragen.