Kind en Jeugdgedragstherapeuten out of the box: ga spelen!
Joke Smit & Sonja van Heumen
Kernwoorden
Spel als werkvorm in de kinder- en jeugd cognitieve gedragstherapie
Doelgroep
mensen met veel ervaring met het onderwerp
Workshop
Kind- en jeugd cognitief gedragstherapeuten maken veel gebruik van protocollaire behandelingen, waarin technieken uit de CGT zijn verwerkt. Deze protocollen worden over het algemeen gezien als effectief en evidence based. Veelal zijn de protocollen erg gericht op werken via taal (verbaal) waardoor ze niet altijd geschikt zijn voor kinderen onder 9 jaar of kinderen die verbaal minder vaardig zijn. Toch willen we ook deze kinderen en jongeren helpen. In deze workshop probeert de sectie Jeugd een aanzet te geven tot discussie en inzichten in de vertaling van deze technieken en protocollen naar de spewereld van kinderen en jongeren. Zodat we contact maken met de natuurlijke leefwereld van het kind, het normale gezonde en adaptieve gedrag. En die leefwereld bestaat minder uit praten maar meer uit spelen en ervaren door doen. Weg van het zitten aan de tafel, maar in beweging via spel. Ofwel hoe kunnen we nog beter aansluiten bij de normale ontwikkeling van het kind, de normale context en wereld van het kind en toch volgens de leertheoretische principes behandelen? En hoe leuk is het voor de therapeut om speels en creatief, out of the box aan te sluiten bij het plezier van een spelend kind? We demonstreren en onderzoeken het gebruik van spel via lezing, demonstratie en interactief oefenen met materiaal dat door docenten en deelnemers is meegebracht
Leerdoel
Deelnemers leren wetenschappelijk bewezen effectieve interventies aan te passen en te vertalen naar de spel - en belevingswereld van kinderen. Zij kringen inzicht in mogelijkheden om technieken en interventies te verstalen naar het medium spel. Na afloop voelen deelnemers zich aangemoedigd om binnen een CGT proces met een kind of jeugdige op een creatieve speelse manier te werken en op een andere manier contact te maken met het kind. Deelnemers ervaren het plezier van werken via spel en krijgen nieuwe energie in hun bestaande praktijk.
Literatuur
Spel en verbeelding: het communicatie middel in de gedragstherapie en schema therapie, M.W.D. Nijhuoff-Huysse, in Prins Bosch en Braet: (2018): Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen, Bohn Stafleu van Loghum
De basis van het kinderspel S. Hofer (2015) Speltherapie : Begeleid individueel spel in de gedragstherapie SWP